Hoe ver is digitale televisie?

"Kabel- en telecombedrijven samen zijn er nu ongeveer tussen de zes- en
de achthonderd duizend ontvangers van digitale televisie. En dat aantal
groeit alleen maar. In Nederland is 95 procent van de huishoudens
aangesloten op de kabel. Dat is het hoogste in Europa, maar andere landen
zijn bezig aan een inhaalslag. Een kabelbedrijf als UPC gebruikt Nederland
als een proeftuin om te kijken wat er allemaal mogelijk is met kabel."

En is er een verband tussen digitale televisie en betalen voor inhoud?

"In Nederland moet de groei niet komen uit het aantal abonnees, want
bijna iedereen heeft al kabel. Maar wij verwachten wel een stijging in het
gemiddelde bedrag dat men besteedt via de kabel. Nu ligt dat nog tussen de
negentien en de twintig euro per gezin, per maand. In 2011 is dat 26 euro.
Een stijging van zeven procent per jaar."

Daar zijn Nederlanders toe bereid?

"Gezinnen zijn steeds meer bereid om te betalen voor content en om iets
te ontvangen wanneer zij dat willen: video on demand. We zagen de laatste
jaren een stijging in het bedrag dat mensen bereid zijn om te betalen. Dat
is logisch, want het was iets nieuws. Maar ook nu de nieuwigheid eraf is,
ligt het bedrag dat mensen willen uitgeven aan televisie hoger dan het voor
andere soorten entertainment is."

En wat kan dat betekenen voor voetbal?

"Je ziet nu dat de KNVB de wedstrijden wil spreiden over de zondag, zodat
er de hele dag live gekeken kan worden. En dan samenvattingen om acht uur,
zodat die twee niet samenvallen. Maar met digitale televisie kan je
makkelijker kanalen maken voor een specifieke doelgroep, dus alleen
eredivisie of voor wie dat wil alleen de eerste divisie. En dan zou je ook
nog eens als kijker de camerastandpunten kunnen kiezen. Dus de wedstrijd
zien vanuit het doel van de tegenstander. Als er een digitaal kanaal met
voetbal komt, zal dat hoogstwaarschijnlijk in een pakket zitten met andere
zenders. Het is hier nog niet zo dat we voor één extra kanaal betalen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl